×
Om je de juiste producten aan te kunnen bieden willen we graag van je weten hoeveel medewerkers er in dienst zijn.

“Stabieler en intuïtiever beeldbellen”: de ervaringen van het Radboudumc

Sinds begin 2020 zet het Radboudumc de digitale spreekkamers van Zaurus in voor het beeldbellen met patiënten. Het gebruik ligt hoog: iedere maand zijn zij een van de organisaties met het hoogste aantal videoconsulten.

Reden te meer om met Bart Luijten, Medisch Technoloog bij het Radboudumc, in gesprek te gaan over hoe de inzet van Zaurus zo’n succes kon worden. Hij is vanaf het eerste uur betrokken bij de implementatie van Zaurus bij het Radboudumc.

De uitdaging

Het Radboudumc was al voordat Zaurus in beeld kwam begonnen met de inzet van videoconsulten. De applicatie die zij destijds gebruikten voldeed echter niet volledig aan de wensen: “We hadden een applicatie waarvan we de stabiliteit niet goed konden garanderen. Ook was de applicatie van destijds niet voldoende intuïtief gebleken om het percentage van geslaagde gesprekken voldoende hoog te krijgen om draagvlak te krijgen voor deze dienst,” aldus Bart. 

Er werd gezocht naar een passender alternatief en bij de Zorg en ICT-beurs liepen enkele vertegenwoordigers van het Radboudumc tegen Zaurus aan. Ze waren dermate onder de indruk van de mogelijkheden dat er is besloten om over te stappen op de digitale spreekkamers. 

De samenwerking

Vanuit Zaurus vinden we het belangrijk om regelmatig contact te hebben met onze klanten, zodat we er zeker van kunnen zijn dat de implementatie van ons product succesvol is en we bovendien met de klant kunnen bekijken hoe we ons product nog passender kunnen maken.

Ook bij het Radboudumc schakelen we regelmatig met Bart en zijn collega’s. Dit werpt zijn vruchten af, wat terug te zien is in het gebruik. Bart is dan ook zeer te spreken over de samenwerking: “Zaurus ervaren wij als een kundige partij, die veel waarde hecht aan de gebruiksvriendelijkheid van de applicatie. Deze denkwijze voel je terug in het gebruik van de applicatie.”

De signalen die Bart terugkrijgt van de zorgverleners van het Radboudumc zijn ook vrijwel allemaal heel positief.

Genoeg redenen om te kijken hoe er meer uit de samenwerking gehaald kan worden. Naast beeldzorg via de digitale spreekkamers krijgt het Radboudumc nu bijvoorbeeld ook een digitale assistente voor het identificatieproces (Ida).

Tips voor een succesvolle implementatie

We vroegen Bart of hij nog tips had voor organisaties die met beeldbellen aan de slag willen. Hij raadt het volgende aan:

  • “Zorg dat de werkplekken geschikt zijn om te kunnen beeldbellen.” Binnen het Radboudumc bleken bepaalde virtuele werkplekken niet geschikt hiervoor.
  • “Benader een video-oplossing holistisch – zorg ervoor dat er zo min mogelijk beperkingen ontstaan in de samenstellingen van de overleggen die zullen plaatsvinden.”
  • “Zoek naar de aansluiting op het bestaande werkproces van de zorgverleners, zodat de inzet van beeldbellen minder disruptief is in hun dagelijks werk.” Zo is Zaurus bij het Radboudumc geïntegreerd met het Epic EPD, waarmee hun zorgverleners reeds bekend waren.

Ook starten met beeldbellen via Zaurus?

Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken!

Contacteer ons